Spam karantæne

Find ud af hvorfor mailen bliver fanget af spamfilteret

Opdateret June 22nd, 2022

Hvor finder jeg spam karantænen?

Du logger ind i spamfiltret via dit reseller panel tryk på Login

Når du logger ind på Hosted Spamfilter kontrolpanelet, kan du i venstre menu se punktet 'Spam quarantine' under afsnittet 'Incoming'. Her ser du alle de mails spamfilteret har stoppet som værende uønsket.


Hvad bruges karantænen til?

Karantæne funktionen er tiltænkt som være et fallback i tilfælde af at spamfilteret ser en mail som spam, men rent faktisk ikke er spam.
Funktionen giver dig mulighed for at se, og frigive mailen, således den bliver leveret lokalt som en normal mail. Desuden giver den dig mulighed for at træne spamfilteret i samme omgang, hvilket betyder at du kan lære spamfilteret at denne type mail ikke er spam. Dette gør at spamfilteret lærer dig eller din kunde bedre at kende, og spamfilteret kan derfor være mere effektiv fremadrettet.

Mails i karantænen bliver opbevaret der i 28 dage, hvorefter de bliver slettet.

Eksempel på hvordan man frigør og træner en mail i karantænen:

Vi anbefaler at benytte denne funktion for at gøre spamfilteret bedre.


Hvorfor bliver mailen fanget af spamfilteret?

Ved at slå 'Sub class' og 'Extra class' til, får du flere informationer om de mails du ser på listen.

Main class

Main class er grunden til at mailen ligger i karantænen.
Det første der er interessant at se på, er om Main class melder den er blacklistet, eller spam/pishing.
Blacklisted betyder at brugeren har oprettet en regel i spamfilteret, der blacklister afsenderen.
Spam/Pishing betyder at mailen bliver set som enten spam, eller forsøg på at bedrage modtageren.

Sub class

For at uddybe, hvorfor en mail er blevet markeret med en af ovenstående classes, kan vi se på 'Sub class'.

Der eksistere 68 forskellige Sub classes. Du finder en liste med alle årsagerne inde på 'Spam quarantine'. Se listen ved at trykke på teksten 'classification' på toppen af siden.


Extra class

'Extra class' er hvor spamfilteret uddyber mere omkring 'Sub classen'.

Her vil spamfilteret melde den kendte virus, scam eller spamscore, alt efter hvad der er relevant for den class den pågældende mail er tildelt.

Pishing - Pattern mails vil ofte have et nummer, eller ID på en kendt scam, fra en af de kendte security sites. Man kan google nummeret for flere detaljer.

Spam - dnsbl mails vil ofte have den blacklist IP/Domæne optræder på. Google/besøg siden for mere info.

Spam - combined vil vise den spamscore mailen har opnået. Sammenlign dette med 'Filter Settings'. Her vil den vise at mailen scorer højere den tilladte spamscore.

Eksempel på mails fanget af spamfilteret, og hvilke classes de har:

For at uddybe spamscoren, er du nødt til at se på mailheaderen af den pågældende mail.

Mailheader

Du kan se et preview for de mails der ligger i spam karantænen ved at trykke på emneteksten på karantænelisten.

Her kan du også se mailheader for mailen ved at vise mailen som rå data.


Var denne artikel hjælpsom?