Vejledning til at gennemføre backup

Opdateret June 29th, 2022

Herunder kan du finde vejledning til at hente og installere backup klienten, samt opsætte et simpelt fil backupsæt. Efterfølgende kan oprettede backupsæt administreres både via. klienten og webinterfacet.

Du finder dine data på Remote Backup i reseller panelet her


Gå ind på adressen http://backup.curanet.dk, og log ind med det oplyste brugernavn og adgangskode. Sørg for at din browser ikke blokerer for popups, tillad evt. popups fra curanet.dk og zitcom.dk før du forsøger at logge ind:



Når du er logget ind kan du hente programmet her, download knappen skulle være i toppen af vinduet





Vælg øverst hvilket operativsystem du skal bruge klienten til. Hvis du skal opsætte klienten på andet end Microsoft Windows, så følg instruktionerne på download siden. Hvis du kører Microsoft Windows, vælg da dette og download filen til et sted på harddisken du kan huske, og følg resten af denne guide. Bemærk at Windows klienten fungerer både på 32-bit og 64-bit systemer.



Følg her efter anvisningerne for installationen.



Når installationen er færdig, anbefaler vi at du genstarter computeren.




Start Klienten



Start klienten, og Tryk på "Login" i program vinduet



Log ind i klienten med dit brugernavn (BUxxxxx) og adgangskode, som findes i reseller panelet



Nu vil programmet bede om en server, som det skal forbinde til for at kunne køre backup'en


denne server findes i Reseller panelet


Nu vil du skulle trykke på Backup-sæt for at kunne vælge hvad der skal tages backup af.



Indtast navn på dit første fil backup-sæt




Vælg hvilke mapper der skal indgå i dit fil backupsæt. 
Hvis du ønsker at tage backup af nogle særlige mapper der ikke fremgår i oversigten, skal du trykke i bunden, på "Jeg vil gerne vælge de filer....."
så vil du kunne vælge yderligere blandt dit indhold på computeren der skal tages backup af.



Opsæt tidsplan for hvornår din backup automatisk skal gennemføres. Som standard vil den køre dagligt kl. 20.00, hvilket dog redigeres helt efter eget ønske



Nu vil der skulle vælges en destination vor backup'en skal placeres
- Tryk her på "Tilføj ny lagerpladsdestination...."




Placeringen der ska vælges er 



så vil det komme til at se sådan ud :



Denne skal ikke aktiveres, da dine data så ikke vil være krypteret længere.





Vælg hvilken krypteringsnøgle du ønsker at bruge. Hvis du vælger standard vil din krypteringsnøglen blive den samme som adgangskode til din remote backup. Bemærk at krypteringsnøglen til dette backup-sæt ikke ændres hvis adgangskoden ændres til dit login i programmet.
Nu vil du kunne få din krypteringsnøgle ud til dette backupsæt, denne ska gemmes som der bliver angivet for uden denne kan du ikke gå genskabt data.



Delete

Her er det vigtigt at du gemmer denne nøgle et sikkert sted så du har den. Den skal nemlig bruges for at kunne genskabe dine backup data.
Nøglen er ikke en vi kan se og uden den kan vi ikke hjælpe med at genskabe data hvis uheldet er ude.



Så vil du skulle godkende at det kan kæres på computeren



Oprettelsen af dit fil backupsæt er nu gennemført. 
Hvis du blot lukker klienten og gemmer indstillingerne, vil klienten automatisk gennemføre en backup ud fra den angivne tidsplan.


For at starte en manuel backup, skal du blot trykke "Backup" den øverst til venstre knap, og tykke på det backupsæt navn der skal køres.


Var denne artikel hjælpsom?